Ensam mamma...

8 juni 2011

Hitta i Halmstad

I Halmstad har man en originell uppfattning om väderstreck.
Det är i varje fall svårt för någon i Malmö om hur de ska hitta rätt adress i Halmstad.
Du , säger skåningen. Hur kör man till Rotorp i Halmstad ?
Det är enkelt säger jag. Det ligger på väster, på andra sidan Nissan härifrån. Aha , Då kör jag bara rakt in i stan söderifrån, över bron och sedan ut, havet ligger ju väster ut.
Nä, Då kommer du till söder , säger jag. Men jag kommer ju söderifrån. Malmö ligger söder om Halmstad eller hur, så det första jag kommer till måste ju vara söder ?
Nä , Det är öster, säger jag. Du kommer först till Öster, när du kör in i stan söderifrån. Fortsätter du rakt fram kommer du till väster.
Jamen jag kommer ju från söder, då måste jag komma till norra delen av stan om jag kör rakt fram.
Nä, Norr i Halmstad ligger mer öster om centrum. Allra längst österut ligger Norra Utmarken.
Det kan det väl inte göra ?
Jovisst ! Väster ligger väl i norr, så kör mot norr så kommer du till väster och där ligger Rotorp. Norra station, som fanns förr, låg förresten där någonstans på Väster, En gång i tiden fanns det Östra station också, den låg längre söderut än Centralstationen.
Jäkla konstig stad, säger skåningen och ser alldeles vimmelkantig ut.
Då brukar jag berätta att Östra stranden ligger söder om Västra stranden trots att väster och öster som bekant är varandras motsatser.
Hur kan der finnas en östlig strand i Halmstad ? säger skåningen. Halmstad ligger ju på Västkusten !
Det är svårare att förklara. Jag brukar inte ens försöka…….

Lite humor såhär på kvällen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar